Nu drar jag igång med bloggen igen!!!




Första 200m - 26sek 400m - 54 sek sedan efter 600m började det bli tungt och sista 150 joggade jag in.


Nu var det väldigt länge sen jag skrev. Jag drar igång med bloggskrivandet igen och nu kommer jag även att lägga upp förslag på träning en gång i veckan för dem som är intresserade.

Jag har som projektarbete att träna min kompis Johan i gymmet så det kommer även att komma upp lite förslag på styrke träning.

Som löpare är det viktigt att man inte lägger på sig för mycket muskler för då går man upp i vikt. många gör det felet att man kör för mycket styrka på vintrarna eftersom att det är så jobbigt att springa ute i snön. då lägger man på sig lite för mycket vikt och det kan bli lite jobbigare att springa.1-2 kg låter inte så mycket men om man springer långa distancer så kommer det att kännas. Testa att ta 2 stycker 1 kg eller 2 kg vikter och spring 10 min så kommer ni märka att det är mycket tyngre. Visst vänjer man sig kroppen men om man är noga med sin vikt och vad man äter så kan man hitta en bättre kännsla i löpningen.

Johan är ingen löpare så han behöver inte vara rädd för att lägga på sig lite extra vikt, tvärrtom ! det är bara bra om han går upp lite i vikt. När man bygger muskler måste man först lägga på sig lite fett för att sedan träna upp sig och bilda muskler.

Man delar in träningen i perioder då man fokuserar mer på maten och att äta mycket och att få i sig mycket kolhydrater och protein och tung styrka, tunga vikter. och en period då man tränar hårt och och förbränner mycke fett, mer repetitioner med lättare vikter.

För mig går träningen väldigt bra tycker jag. jag kör långa distancer och långa intervaller just nu så att min kropp är inte riktigt van vid mjöljsyra vilket märktes vid min första tävling på scandic indoor games för två veckor sedan. jag Sprang 800m vilket inte gick bra men det var som planerat. jag hade precis kommit hem från ett tungt träningsläger på Gran canaria. Hade jag gjort en bra tid så hade det inte vart ett bra tecken för då hade jag antagligen tränat för lite eller fått formen på fel tidpunkt. Vi har faktist inte planerat att jag ska komma i form nån gång under vintern utan att bara träna på hårt för att sedan kunna toppa tidigare än vanligt för att kvala till p19 VM Canada 800m.

Inomhus 10 kommer det att vara 1500m på p19 SM och 800m SM som kommer att vara viktiga för mig. Jag kommer också att springa GE galands förtävling 800m men ingen av dessa tävlingar kommer jag att toppa till. I helgen kommer jag att springa 1500m på Rakaspåret. Det är ett väldigt bra startfällt.

 

Kommentarer
Postat av: Liisa

Åh du bloggar igen:D

Men är det inte jobbigt att tävla när du inte är på top? det måste ju dra ner på självförtroendet enormt? Dock så vet du ju att du inte ska va top men endå.

Vilka tävlingar är det du toppar för?

2010-01-27 @ 16:37:15
URL: http://liisahedin.blogg.se/
Postat av: Victor Hedin

Nja de e lite tungt när all syra kommer och man bara känner att man vill kliva av men efteråt känner jag mig bara starkare och så försöker jag inbilla mig att det är bra för mig vilket det är så känns allt bättre ! :) man måste lära sig att kämpa även fast man inte ligger i topp

2010-01-27 @ 20:45:48
URL: http://moranvagen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0